Barns genomsnittiga Fickpengar/Månadspeng/Veckopeng

Fickpengar

När fick du din första veckopeng?

De flesta barn får sin första veckopeng någon gång mellan 7 och 10 års ålder. När fick du din?

När man blir lite äldre brukar veckopengen bytas ut mot månadspeng. På senaste tiden har det blivit allt vanligare att även yngre barn får månadspeng. Fr o m 10-årsåldern är månadspeng vanligast för både pojkar och flickor. När man får månadspeng gäller det att man inte gör av med pengarna med en gång utan planerar så att de räcker hela månaden.

Förhandla om fickpengen

När du ska förhandla med dina föräldrar om hur stor veckopeng eller månadspeng du ska få, kan det vara bra att veta hur mycket andra barn i din ålder vanligen får. Men kom ihåg att det finns inget som säger hur stor pengen ska vara utan det beror på många olika saker. Till exempel: Hur ser din familjs ekonomi ut? Vad ska pengarna räcka till? Den som får hög månadspeng ska ofta betala t ex inköp av kläder och lite dyrare saker. Ska du spara en del av pengarna? Ska du göra en motprestation, t ex diska en eller ett par gånger i veckan?

Här nedanför ser du hur mycket som är vanligast att flickor och pojkar får i månadspeng beroende på ålder. Om du delar summan med fyra ser du hur stor veckopengen ungefär blir.

Genomsnittlig månadspeng 7-12 år

ÅlderGenomsnittlig månadspeng
7100 kr
8110 kr
9120 kr
10140 kr
11170 kr
12210 kr

Genomsnittlig månadspeng 13-19 år

ÅlderGenomsnittlig månadspeng
13400 kr
14580 kr
15700 kr
16890 kr
171 050 kr
181 160 kr
191 540 kr

Hur använder du din vecko- eller månadspeng?

Sparar du en del av dina fickpengar? Då gör du som många andra - mer än hälften av alla barn sparar idag och tycker att det är bra att ha sparpengar om det skulle dyka upp något som de vill köpa helt oplanerat eller för att köpa något speciellt längre fram. Det är lika vanligt bland yngre flickor och pojkar att spara men pojkarna sparar lite större belopp än flickorna. Fler tonårspojkar än flickor sparar regelbundet och precis som de yngre pojkarna sparar de större belopp än flickorna.

Flickor sparar ofta till resor, semester, häst, hund eller något annat djur och pojkar sparar till data- och tv-spel.

De pengar som de yngre barnen inte sparar går mest till leksaker och godis medan de äldre använder sina pengar till bio, hamburgare, pizza, korv, presenter och böcker.




Nu kanske någon undrar varför jag egentligen lägger ut en sådan blogg sida?! Men jag tänkte att jag har ju blogg för att jag även själv vill notera vad jag gör/Kollar upp/Tänker och Funderar över i mitt liv. En blogg går väl ut på att den ska bli sanna jag/Mig och mitt??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0